0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی مش موزائیکی یا مش Poly-hexcore در انسیس

چکیده

در این نوشته به صورت مختصر مش موزائیکی به همراه مزایا و معایب و تاریخچه آن معرفی می‌شود.

✅ دقت حل و هزینه محاسباتی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد توجه در هر شبیه‌سازی CFD است که هر دو، تا حدود زیادی وابسته به مش یا شبکه محاسباتی هستند.

✅ در ابتدای توسعه CFD در حالت سه‌بعدی از سلول‌های hexahedral و در حالت دوبعدی از سلول‌های quadrilateral استفاده می‌شد. این سلول‌ها از لحاظ دقت بسیار خوب بودند ولی با استفاده از آن‌ها امکان مش زدن خودکار هندسه‌های پیچیده وجود نداشت.

✅ بنابراین بعدا برای وسط میدان از سلول‌های tetrahedral در حالت سه‌بعدی و سلول‌های wedge در حالت دوبعدی و در نزدیک دیواره‌ها از سلول‌های prism برای مدل‌سازی درست لایه مرزی استفاده می‌شد. سلول‌های tetrahedral اگرچه خاصیت تولید خودکار  مش را فراهم می‌کردند، ولی کیفیت و دقت خوبی نداشتند و تعداد آن‌ها هم زیاد بود که هزینه محاسباتی را بالا می‌برد.

✅ در سال ۲۰۰۵ روش hex-core meshing معرفی شد که در آن در نزدیک دیواره‌ها از سلول‌های prism و در وسط میدان از سلول‌های hexahedral و برای اتصال این دو قسمت از سلول‌های tetrahedral استفاده می‌شد. مشکل این روش هم تعداد زیاد سلول در قسمت واسط یعنی قسمت tetrahedral بود.

✅ در سال ۲۰۱۰ روش polyhedral برای تولید شبکه مطرح شد که در آن در کل جریان از سلول‌های چندوجهی استفاده می‌شد، ولی به دلیل تعداد وجه زیاد در این روش، ممکن بود حجم محاسبات زیاد شود.

✅ انسیس در ورژن 19.2 روش مش موزائیکی را معرفی کرده است که نام دیگر آن مش poly-hexcore است. در این روش در وسط میدان از سلول‌های hexahedral و در لایه مرزی از سلول‌های prism و برای قسمت واسط آن‌ها از سلول‌های polyhedral استفاده می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان با مصرف RAM کم‌تر به یک حل دقیق‌تر و سریع‌تر نسبت به روش‌های قبلی رسید.

✅ برای تولید یک مش poly-hexcore می‌توانید از نرم‌افزار Fluent Meshing استفاده کنید که دوره آموزشی آن از طریق این لینک در وب‌سایت ما موجود است.

 

جواد سپاهی یونسی
جواد سپاهی یونسی

درباره نویسنده: دانش‌آموخته رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک در دانشگاه فردوسی مشهد، آموزش و پژوهش در حوزه CFD از سال ۱۳۸۵

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • چنان‌چه دیدگاهی توهین‌آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه از لینک سایر وب‌سایت‌ها و یا وب‌سایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه دیدگاهی بی‌ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود، تایید نخواهد شد.

    مطالعه مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شود:

    0