0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سخت‌افزار مناسب CFD

چکیده

در این نوشته به صورت مختصر درباره سخت‌افزار مناسب برای شبیه‌سازی جریان در CFD صحبت می‌شود.

✅ رم (RAM) یا CPU؟ مسئله این است!

✅ خب همین اول خدمت مبارکتان عارض شوم که جواب سوال بالا CPU است. ولی اگر سیستم RAM کافی نداشته باشد، اصلا به مرحله حل جریان نمی‌رسید که CPUی کثیرالهسته شما به دردتان بخورد. یعنی در مرحله پیش‌پردازش مثلا در مرحله تولید شبکه با خطای نامیمون و نامبارک Out of Memory مواجه می‌شوید.

✅ حداقل سیستم؟ جواب مشخصی ندارد، ولی خیلی خیلی تقریبی می‌شود گفت سیستمی ۶۴ بیتی با حداقل چهار گیگابایت رم و ۵۰۰ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی.

✅ پارامتری تقریبی که زمان شبیه‌سازی را تعیین می‌کند و بیان‌کننده اهمیت تعداد هسته‌های CPU است، Core*Hours است. به عنوان مثال اگر انجام یک شبیه‌سازی صد Core*Hours  نیاز داشته باشد، می‌توان آن را با یک هسته و با صرف ۱۰۰ ساعت انجام داد و یا با استفاده از ۱۰۰ هسته و صرف یک ساعت.

✅ چه عواملی در تعیین Core*Hours مسئله تاثیرگذار هستند؟ اندازه شبکه، پایا (Steady) یا ناپایا (Unsteady) بودن مسئله و مدل‌های فیزیکی درگیر در مسئله. درباره مورد آخر به عنوان مثال یک جریان چندفازی یا یک جریان احتراقی Core*Hours بیش‌تری نسبت به مسئله بدون این مدل‌ها نیاز دارد که دلیل آن هم حل معادلاتی علاوه بر معادلات بقای جرم، مومنتم و انرژی برای لحاظ کردن این مدل‌ها در مسئله است.

✅ اندازه و کیفیت شبکه عامل بسیار بسیار مهم و البته نامردی در CFD است! از طرفی دقت، پایداری و همگرایی مناسب حل نیاز به یک شبکه با اندازه بزرگ (و البته کیفیت بالا، اندازه بزرگ لزوما به معنی کیفیت بالا نیست) دارد و از طرف دیگر با افزایش اندازه شبکه نیاز به سخت‌افزار مناسب و خصوصا میزان RAM به شدت و به سرعت افزایش پیدا می‌کند. طبق یک قاعده کلی برای هر یک میلیون سلول نیاز به حداقل دو گیگابایت رم است و توصیه می‌شود به ازای هر هسته CPU حداقل چهار گیگابایت رم در دسترس باشد.

✅ منبع بیشتر مطالب بالا لینکدین یکی از کارمندهای شرکت cfdsupport با این آدرس است که البته تجربه ما آن‌ها را تایید کرده است، ولی به هر حال صحت و سقم و ایضا وزر و وبال آن‌ها به گردن آن نویسنده محترم خواهد بود.

 

جواد سپاهی یونسی
جواد سپاهی یونسی

درباره نویسنده: دانش‌آموخته رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک در دانشگاه فردوسی مشهد، آموزش و پژوهش در حوزه CFD از سال ۱۳۸۵

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • چنان‌چه دیدگاهی توهین‌آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه دیدگاه شما جنبه تبلیغاتی داشته باشد، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه از لینک سایر وب‌سایت‌ها و یا وب‌سایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید، تایید نخواهد شد.
    • چنان‌چه دیدگاهی بی‌ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود، تایید نخواهد شد.

    مطالعه مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شود:

    0